Bitoku. Огляд правил.

13:11 26.01.2022
Bitoku. Огляд правил.

Бітоку - термін яким у цій грі називають Духів Лісу, у ролі яких ви і будете грати. Легенда полягає у тому, що раніше існував Величний Дух Лісу який наповнював усе навкруги життям, достатком та миром. Настав час Величному Духу Лісу покинути свій дім а гравці будуть змагатися за право стати новим Величним Духом Лісу.

Кожен гравець, отримає у своє розпорядження планшет з купою різноманітних позначок. Три кубики, п’ять карт Йокаїв та багато різних компонентів. Йокаї - надприродні істоти японської міфології, які будуть вам допомагати. Кубиками буде вказуватись сила того чи іншого Йокая і основною їхньою функцією буде переміщення з планшету гравця на ігрове поле для виконання різноманітних дій.

Ігрове поле, умовно розділяється на три зони: Гори, Пагорби та Ліс.


Гори

Гори знаходяться у верхній частині ігрового поля. Там пролягає Шлях Мудрості, по якому будуть подорожувати ваші Пілігрими, починається цей шлях від червоних ворот торії. Торії - ворота якими зазвичай позначають початок священної території. Пілігрими - паломники, ті, хто зобов'язався здійснити релігійну подорож. Мають відкрите або закрите око. Ті що не сплять можуть піти у подорож, тих які сплять потрібно буде розбудити.

Почати свою подорож, та робити усі наступні кроки дозволяє ось такий символ, який будуть отримувати гравці за певні дії. Подорожуючи Шляхом Мудрості, на кожному з перехресть у Пілігрима буде вибір, продовжити подорож обо звернути зі шляху та закінчити свою подорож досягнувши просвітлення. Якщо Пілігрим завершує свою подорож, він засинає і отримує нагороду вказану там де він зупинився. Нагородою можуть бути переможні бали, модифікатори кубиків які можна використати потім або те, що вказано на торії поруч з якою зупинився Пілігрим.

Наступний Пілігрим гравця, має право почати свою подорож з того перехрестя де звернув з дороги попередній Пілігрим. На місцях які обведені замкнутим колом, може знаходитися лише Пілігрим одного гравця і якщо вони зайняті то ігноруються при переміщенні. На місцях які обведені не замкнутим колом, може знаходитися будь-яка кількість Пілігримів усіх гравців. На шляху Пілігрима можуть траплятися мости, йому буде дозволено їх пройти лише у тому разі, якщо гравець уже подорожував Шляхом Бітоку, про який ми поговоримо трохи далі.


Ліси

Ліси займають майже усе ігрове поле та діляться на п’ять регіонів. По центру знаходиться річка яка ділить ігрове поле на північну та південну частини. Чотири з п’яти лісних регіонів знаходяться у південній частині. Один - у північній, цей один називають домом Величного Духу Лісу. Саме в ці регіони ви будете відправляти свої кубики.

Червоні клітинки у цих регіонах - місця для кубиків. У кожній клітинці може бути лише один кубик. Під ними вказано яку винагороду отримує гравець в залежності від сили кубика. Трохи нижче, є по чотири клітинки у яких гравці можуть побудувати різноманітні будівлі. Перед тим як поставити кубик у вас є змога витратити будь-яку кількість модифікаторів щоб збільшити силу кубика. Модифікатори бувають на +1, +2 та +3.

Після розміщення ви можете скористатися, у будь-якому порядку, лісовою дією та дією однієї будівлі на вибір, якщо вона побудована. Дуже важливе правило: щоб скористатися лісовою дією, сила вашого кубика має бути рівною або ж більшою ніж сила будь-якого кубика який знаходиться у цьому регіоні. Скористатися дією будівлі ви маєте змогу якщо сила вашого кубика більше або рівна вказанному на будівлі значенню. Ви можете розмістити кубик з меншим значенням ніж сила кубика який знаходиться у цьому регіоні, але у такому разі скористаєтеся лише дією будівлі.

У домі Величного Духу Лісу, кожна клітинка дає особливу винагороду, той хто знаходиться на самій верхній клітинці стане першим гравцем у наступному раунді гри.

У чотирьох південних регіонів лісу є дещо спільне, це дія за кубик силою один. Вона дозволяє перемістити малесеньких духів Кодама, які живуть у ставках, трохи нижче будівель в цих регіонах, на одну позицію уперед.

Від того як далеко ваш дух зможе пройти, залежить винагорода у кінці гри. На останню клітинку може зайти лише один дух.

Жовтий ліс дає вам змогу зробити, відповідну до сили вашого кубика, кількість кроків про Шляху Мудрості, про який ми говорили раніше.

Зелений ліс дає вам змогу отримати, відповідну до сили вашого кубика, кількість ресурсів. Вони бувають чотирьох видів: камінь, дерево, нефрит або саке(традиційний Японський алкогольний напій).

Вогняний ліс дає вам змогу побудувати будівлю або ж здобути кристал. Жовтий палець угору означає знижку на один ресурс.

Для того щоб побудувати будівлю потрібно повернутися на планшет гравця. В нижній його частині знаходяться будівлі, під якими вказана їх ціна. Червоний палець донизу означає що вказаний ресурс потрібно сплатити.

Починати будувати потрібно з лівого краю. Заплативши ціну, потрібно перенести фішку будівлі на ігрове поле, у праву нижню його частину та обрати одну з доступних карток, виставивши на неї свою фішку.

Обрану картку, разом із своєю будівлею, потрібно помістити у будь-яку вільну клітинку у регіонах лісу, відповідно з її кольором. У лівому верхньому кутку вказано яку винагороду ви отримуєте миттєво, у правому нижньому - винагорода яку ви отримаєте якщо вашою будівлею скористується інший гравець. У лівому нижньому кутку - дія самої будівлі, якою може скористатися гравець, який розміщує кубик достатньої сили у цьому регіоні лісу.

Для того щоб здобути кристал, потрібно подивитися у правий нижній кут ігрового поля, обрати серед доступних кристалів той який вам подобається та сплатити вказану під ним ціну. Якщо під обраною клітинкою немає ціни, це означає що ви можете отримати кристал безкоштовно.

Кристали бувають трьох видів: фіолетові, оранжеві та рожеві. Фіолетові активуються на початку кожного раунду та дають власнику вказаний бонус. Оранжеві приносять вам переможні бали кожен раз коли ви виконуєте вказану на них дію. Обидва ці види, після отримання, викладаються у верхню ліву частину планшета гравця, та пробуджують ваших Пілігримів.

Для рожевих кристалів є лише три місця на планшеті, про них ми поговоримо трохи далі.

Фіолетовий ліс дає вам змогу отримати бабку або духа.

Вони знаходяться у лівому нижньому кутку ігрового поля. Сплатив вказану ціну, ви забираєте бабку або духа собі на планшет, у правий нижній куток. Обираючи бабку з самого правого краю, ви отримуєте один ресурс. Якщо під обраною клітинкою немає ціни, це означає що ви можете отримати бабку безкоштовно. Коли ви купуєте духа, то миттєво отримаєте вказану на ньому винагороду.

Лише у той момент, коли ви купуєте бабку або духа, ви маєте змогу об’єднати будь-яку бабку та духа зі свого планшету, та відкласти їх у сторону, отримуючи вказану на бабці винагороду.


Пагорби

Під кожним регіоном Пагорбів, знаходяться блакитні клітинки для кубиків. Ці клітинки розташовані по іншу сторону річки від кубиків у Лісах. Кожному з регіонів Лісу відповідає регіон Пагорба навпроти нього. Щоб дістатися до них, вам потрібно перемістити ваш кубик из регіону Лісу до регіону Пагорба, із червоної клитинки у будь-яку блакитну навпроти, виконавши при цьому дію вказану на переправі.

Сила будь-якого кубика зменьшуєтья на один, кубик з силою шість перетворюється на кубик з силою три. Цей ефект має назву “Розкаяння”. Кубиком з силою один, перейти річку не дозволяється. Зайнявши блакитну клітинку у регіоні Пагорба, ви можете виконати одну із трьох дій на вибір:

1. Взяти картку Бітоку з цього Пагорба та розмістити її під свій планшет, у правий нижній кут, не перекриваючи клітинку подорожі з попередньої картки.Таким чином ви будуєте свій власний Шлях Бітоку, яким зможете подорожувати, так само як вашими Пілігримами за символ . Доречі, якщо ви хочете перетнути міст на Шляху Мудрості, вам потрібно просунутись фігуркою вашого кольору, саме цим Шляхом Бітоку на одну або дві клітинки, відповідно до мосту.

2. Взяти карту Йокая з цього Пагорба собі в руку. Картки Йокаїв, яких на початку гри у кожного гравця - п’ять, можна буде потім розіграти на свій планшет у відповідну область. Це дозволяє вам виконати певну дію, вказану в нижній частині картки. Також, кожна картка Йокая дозволяє, в певний момент гри, отримати переможні бали, що вказано у самому низу картки.

3. Вибрати дві різні дії із списку: 

А. Взяти картку передбачення. За цю картку ви отримаєте переможні бали якщо зберете усе що на ній вказано. Виконуючи цю дію, ви берете дві картки, обираєте ту яку хочете залишити, іншу повертаєте під низ колоди. Дозволяється повернути обидві карти. Якщо ви не зберете усе що вказано на картці, переможні бали віднімуть від вашого остаточного результату(одне за сіру рибу). Один об’єкт може рахуватися лише для однієї картки.

Б. Перемістити духа Кодама на будь-якому ставку на одну клітинку.                                       

В. Взяти один священних камінь Івакура із нижньої частини ігрового поля.

Покласти собі в нижню частину планшету, на саму ліву вільну клітинку. Ці камені нагородять вас пореможними балами в кінці гри, але лише якщо ви відправите до них своїх Пілігримів. Кількість цих каменів на всю гру обмежена.

Г. Відправити свого Пілігрима медитувати до каменя Івакура. Розміщати його дозволяється на будь-яку клітинку, але деякі клітинки потребують сплати ресурсів. Після того як Пілігрим перемістився до каменю, він засинає і більше не може бути використаним на протязі гри.

Виконана дія на Пагорбі, закривається відповідним маркером і більше недоступна для інших гравців.


Як підсумок, на початку гри, кожен гравець:

1. Отримає планшет та прапор свого кольору. Прапор потрібно перевернути на іншу сторону якщо ви набрали більше ніж 100 переможних балів.

2. Розмістить три кубики силою 3, 2 та 1, на червоні клітинки свого планшету, зліва направо.

3. Розмістить по одному із своїх п’яти духів Кодама, на першій клітинці кожного із ставків.

4. Розмістить 3 із 11 своїх Пілігримів, з відкритим оком, поруч із прапором. Ті які залишились будуть спати, кожен на відповідній клітинці планшету, де є зображення фіолетової риби - це переможні бали якими вас нагородять у кінці гри, якщо прокинуться сплячі на них Пілігрими. Пілігрими які прокидаються, йдуть до своїх друзів поруч із прапором.

5. Розмістить по одній фішці духа свого кольору: на Шлях Бітоку у правому нижньому кутку планшету гравця, на шлях переможних балів, на шлях порядку ходу над Горами(фішки всіх гравців перемішаються та виставляться туди у випадковому порядку).

6. Розмістить фішки будівель у нижню ліву частину планшету гравця.

7. Отримає на свій планшет одну випадкову бабку.

8. Отримає одну випадкову картку передбачення.

9. Отримає, перемішає та покладе поруч із планшетом п’ять карток початкових Йокаїв.

10. Отримає, та покладе поруч із планшетом: 1 дерево, 1 нефрит та 1 модифікатор “+1”.

11. Отримає один випадковий камінь Івакура та покладе його на саму ліву клітинку внизу планшета.


Хід гри

Гра триватиме чотири раунди, кожен з яких розділяється на чотири фази: Весна, Літо, Осінь та Зима. Фази та раунди відмічаються у верхній частині ігрового поля, фішкою Священної Вежі та фішкою Величного Духа Лісу.

На початку Весни прокидається Ліс, кожен гравець бере із колоди Йокаїв чотири картки та обирає яку із них скинути у відбій а також отримує усі винагороди з рожевих кристалів які він зібрав. На початку гри таких не буде. Потім настає Літо.

На початку Літа прокидаються Бітоку. Під час цієї фази, гравці виконують по одній дії до тих пір поки усі не скажуть “пасс”. Доступні дії:

1. Розіграти картку Йокая на свій планшет. Після розіграшу картки, кубик из червоної клітинки переміщається у зелену, таким чином він стає доступним для використання у подальшій грі. Кубиками у червоних клітинках користуватись не можна. Далі виконується дія з картки Йокая та активується рожевий кристал, у будь-якому порядку, якщо він у наявності. У розділі про кристали ми оминули рожевий кристал, тож при його отриманні він викладається саме у цю область, поруч з місцями для карток Йокаїв.

2. Відправити розблокований кубик до Лісу. Перед тим як це зробити, ви маєте право витратити будь-яку кількість модифікаторів щоб збільшити силу кубика.

3. Перейти річку.

4. Сказати “пасс”.

Коли всі гравці сказали “пасс” - настає Осінь.

На початку Осені визначається новий порядок ходу, в залежності від того, кубик якого із гравців знаходиться вище у Домі Величного Духа. Потім настає Зима.

На початку Зими, гравці повертають свої кубики на планшети, зберігаючи їх силу. Якщо у когось з гравців є як мінімум п’ять карток Йокаїв, не важливо де вони знаходяться, у клоді, у руці чи на планшеті, вони можуть обрати одну з трьох карток Йокайів з планшету, та видалити її з гри назавжди, отримавши за неї переможні бали. Цю карту потрібно відкласти поруч з прапором, символ у лівому верхньому кутку може знадобитися у кінці гри для деяких цілей. Картки які залишилися на планшеті йдуть у відбій, картки у руках залишаються на наступний раунд. Фішка Величного Духу Лісу переміщається на 1 клітинку вперед. Та по завершенні Зими, Ліс готується до нового року:

1. Усі картки духів Бітоку та Йокаїв прибираються з Пагорбів та відкриваються нові.

2. Прибираються маркери заборони дій з Пагорбів.

3. В нижній частині поля, кожна бабка, дух, будівля та кристал який знаходится на клітинці з вогником - видаляється з гри, потім усі бабки, духи, будівлі та кристали здвигаються до клітинки з вогником а на їх місця викладаються нові.

4. Фішка Священної Вежі переміщається на клітинку Весни та починається новий раунд.

По закінченню четвертого раунду відбувається Піднесення і той гравець який набрав найбільше переможних балів стає новим Величним Духом Лісу. Піднесення проходить у декілька етапів:

1. Активуються фіолетові кристали.

2. Перший гравець на шляху порядку ходу отримує три переможних бала.

3. Кожен гравець отримує переможні бали відповідно від кількості різних типів карток Бітоку у їх власних Шляхах Бітоку: 1 - 1, 2 - 2, 3 - 4, 4 - 7, 5 - 11, 6 - 16, 7 - 22. Типи карток Бітоку вказані у лівому верхньому кутку картки.

4. Гравці отримують переможні бали в залежності від позицій їх духів Кодама на ставках. Якщо декілька гравців дістались однаково далеко, то вони займають переможні місця разом, додаючи винагороду за всі місця та розділяючи її порівну між собою.

5. Кожен Пілігрим поруч з каменем Івакура, приносить одне переможне очко за кожен предмет зображений на камені. Якщо один Пілігрим поруч з двома каменями, він приносить переможні бали за обидва камені. Наприклад, якщо на камені зліва від Пілігрима зображена червона будівля а на камені зправа зелена, то Пілігрим принесе вам по одному переможному балу за кожну вашу будівлю червоного на зеленого кольору.

6. Кожен гравець, додає значення на його кубиках, до цього додає кількість ресурсів які залишились та ділить отримане число на чотири. Отримане число і буде переможними балами.  

7. Кожен гравець отримує переможні бали з карток передбачення якщо зібрав потрібні об'єкти.

8. Кожен гравець отримує переможні бали з відкритих клітинок свого планшету.

Приємної гри!

Тримаємо вас в курсі найцікавіших та найактуальніших подій світу настільних ігор в Україні.
Розповідаємо про настільні ігри просто, весело та цікаво.