Порівнюємо Тера Містику та Проєкт Гею

Порівнюємо Тера Містику та Проєкт Гею

Якщо ви полюбляєте ігри з відкритою інформацією, суворим стратегічним плануванням, та повною відсутністю випадковості — тоді Terra Mystica та Project Gaia саме для вас!

Першою вийшла ще у 2012 році Тера Містика. Вона досягла популярності, та певний час трималася в топі ігор. У 2017 році вийшла її спадкоємиця — Проєкт Гея. З часом, вона зайняла місце попередниці в топі ігор. Сьогодні обидві гри досі мають високий рейтинг. 

Ігри об'єднує спільна тематика — розвинення власної нації. Загальні механіки в іграх схожі, але є відмінності. Пропоную ознайомитись, що в цих іграх схожого, а що відрізняється.

Отже, обидві гри розказують нам про розвиток різноманітних націй. ТМ має фентезі тематику, де різні народи живуть біч-о-біч на невеликій території. ПГ вже переносить гравців у космос, де різні нації займаються тераформуванням та колонізацією цілих планет.

Ігри мовонезалежні. Єдині написи, що присутні на ігрових компонентах — назва нації на її планшеті. 

На світлині нижче обидві коробки з іграми. Ліворуч — ТМ. Версія Big Box, в якій до бази гри вже додали доповнення Fire and Ice, а також промо-жетони. Праворуч — ПГ.

До обох ігор я маю органайзери з фанери. Окрім комфортного зберігання компонентів гри, вони додають комфорту і у самому ігровому процесі, оскільки компоненти акуратно розташовані. Цікава різниця — ТМ має дещо завужену коробку, але високу. Завдяки цьому її габарити дозволяють комфортно транспортувати гру не перевертаючи коробку, і у разі використання органайзеру, компоненти залишаються на своїх місцях. А от у ПГ коробка низька, проте широка. І якщо треба її кудись брати із собою — то комфортніше це робити перевернувши коробку, але тоді компоненти з органайзера можуть перемішатися.

Де грати

ТМ має суцільне ігрове поле з товстого картону, що складається у декілька разів. Базова мапа завжди має однакове розташування територій. Урізноманітнити ігровий процес можна за наявності доповнення Fire and Ice — воно має другу версію мапи. А ще в офіційний перелік карт було додано третю версію з озерами. З одного боку, фіксована мапа буде комфортною для початківців —  так гравці швидше вивчать мапу, та певні стратегії з розвитку націй. Хоча з другого боку — навіть граючи 100-й раз у ТМ — ви будете грати на тих самих мапах.

У ПГ ігрове поле складається з 10 космічних секторів. Розташувати їх можна під різними кутами, а деякі сектори ще й мають другий варіант на своєму звороті. Тож багато партій будуть проходити на різних мапах.

У ТМ можна грати від 2 до 5 гравців включно. У ПГ від 1 до 4 гравців включно. У ТМ, незважаючи на кількість гравців, ви завжди граєте на мапі того ж самого розміру. У ПГ, в залежності від кількості гравців, галактична мапа будується із різної кількості секторів.

Цікава відмінність — на багатьох столах ширини ігрового поля ТМ достатньо щоб вмістити поряд ще і планшети гравців. А от мапа ПГ займає більшу ширину і доводиться планшети розташовувати дещо по боках від мапи.

Раунди та ціль гри

У ТМ зони для викладення жетонів раундів знаходяться на ігровому полі. Вище розташоване нагадування про переможний ланцюжок поселень. Якщо грати з доповненням, то жетон із другим переможним ланцюгом класти доводиться прямо на поле трохи перекриваючи базовий. Додаткового місця для жетона не виділено. 

У ПГ є окремий планшет, куди викладаються жетони раундів та двох переможних ланцюгів. Ще на цьому планшеті розташована послідовніть типів планет, відповідно до ланцюжку тераформування. У ТМ нагадування про послідовність типу землі розташована на самому планшеті гравця.

Обидві гри триватимуть 6 раундів. Для кожного раунду випадково обирається жетон поточної цілі, на якому вказано, за яку дію та скільки очок можна заробити. Із відмінностей, у ТМ на жетоні раунду присутній ще бонус культів. В ПГ ця механіка відсутня.

Якщо розглядати ТМ разом з доповненням — то маємо завжди базовий переможний ланцюжок, та другий, який випадково обирається серед 4 жетонів. У ПГ випадково обираються 2 жетони ланцюгів із 6 жетонів.

Копати чи не копати

У ТМ кожна нація прив'язана до землі певного типу. Будь-яку землю можна перекопати у інший тип. При чому, можна змінити землю у відмінний від рідного для вашої нації типу. Для цього використовуються окремі жетони земель. У ПГ нація повністю змінює планету під свою умови, завдяки тераформуванню. То ж окремих жетонів тут нема.

Послідовність ходу

У ТМ один із варіантів послідовності ходів — це перемінна черга ходу гравців. Тобто, якщо ви пасуєте у поточному раунді першим, то наступний раунд ви почнете першим. І так далі. Для відстеження цієї послідовності є окремий планшет, куди розташовуються жетони із зображенням нації. У ПГ також використовується перемінний хід гравців, хоча компоненти для цього відстеження виглядають не так файно, як у ТМ.

Культи / технології

В ТМ ми маємо притягнуті 4 культи, поділені за стихіями (вогонь, вода, земля, повітря). Для них виділений окремий планшет. Туди гравці відправляють своїх жерців. Через це, або інші дії, що підіймають гравця по треку культу, ми можемо отримати додаткову силу. Також, тут ми отримаємо в кінці гри додаткові переможні бали. В кожному треку, той гравець, хто стоїть вище за інших, отримає перше місце, далі друге і потім третє. То ж, якщо ви граєте більше ніж втрьох, то хтось з культу не отримає нічого. Ну і тільки один гравець може зайняти найвищу сходинку трека культу.

У ГП ми маємо планшет різних технологій, при чому їх вже 6. Фактично сюди перекинули розвинення навігації та лопат із ТМ. Як і у ТМ, тільки 1 гравець зможе зайняти найвищу сходинку. Але є відмінність в отриманні переможних балів. Тепер важливо як високо ви стоїте у розвитку технології. Якщо ви досягли четвертої сходинки — ви заробляєте переможні бали. Якщо стоїте на п'ятій — заробляєте і за неї і за 4-у також. Аналогічно і для найвищої 6-ї сходинки.

У ТМ при будуванні "церкви", ми отримуємо знак благословення, який дає нам деякі переваги. Ці жетони завжди однакові для своїх культів. У ПГ жетони технологій кожного разу випадково розкладаються під кожний з 6 напрямків, а ще 3 кладуться нижче. Таким чином, різні бонуси кожного разу будуть прив'язані до різних технологій.

Жетони підсилення

Жетони, які гравці обирають перед початком кожного раунду у обох іграх майже не відрізняються. На них вказані які бонуси ми отримаємо у поточному раунді.

Ким грати

В базовому варіанті обох ігор ми маємо 7 різних типів земель/планет. Для кожного з них є двосторонній планшет фракцій. Отже, маємо вже 14 різних націй. В ТМ з доповненням додали ще 3 планшети і загальна кількість націй може досягти вже 20. Загалом, планшети націй у обох іграх виглядають дуже схоже. Є зони для руху жетонів сили/енергії, зображення представника нації, зони для розташування будівель (у ПГ на 1 тип будівлі більше), нагадування про відмінність вашої нації. 

Відрізняються у іграх ресурси. У ТМ ми оперуємо великою кількістю жетонів різних ресурсів. У ПГ зверху планшету нації є трек, на якому відмічається скільки ми маємо руди, грошей, та "знань".

У ТМ усі будівлі зроблені із дерева. У ПГ — приємний на дотик пластик.

Будуємо міста/федерації

Ігрова механіка в обох іграх дозволяє наші будівлі об'єднувати у щось глобальне. У ТМ — це місто, у ПГ — федерація. При заснуванні, ви отримаєте додатковий жетон, на якому вказано, скільки переможних балів ви отримаєте, та додаткові ресурси. В цілому в обох іграх ці жетони однакові.

Ще одна відмінність ігор — у ТМ назва нації добро асоціюється з її зображенням та суттю. Бо фактично назва нації — це сама раса як така. А от у ПГ з цим складніше. Назва нації — це якесь ім'я вашої раси, яку складніше асоціювати з зображенням.

Через відмінності механік, як на мене, ПГ виглядає різноманітнішою та складною.


 

Завзято порівнював ігри — druos

Тримаємо вас в курсі найцікавіших та найактуальніших подій світу настільних ігор в Україні.
Розповідаємо про настільні ігри просто, весело та цікаво.